История гаджета: VR очки

Огляд

news_title
  • 16.06.2017
  • 542
  • 0

Кожен, напевно, хотів би дізнатися що чекає на нас у майбутньому. Які відкриття і немислимі технології будуть формують в образі людства через п'ятдесят, сто, тисячу років. І поки ми тільки задаємося питанням, деякі люди просто відпускають свою фантазію на волю, представляючи до чого може призвести поява і поширення різних винаходів. А з результатами експериментів ми можемо познайомитися читаючи фантастику. Так, практично всі сучасні технології спочатку знайшли життя на папері, і лише пізніше люди змогли втілити їх у реальність. Це стосується і віртуальної реальності - її придумали в часи коли не було ні комп'ютерів, ні навіть телебачення. Але потрапивши на папір, ця ідея була приречена рано чи пізно стати частиною нашого сьогодення. І сьогодні редакція ми розповімо вам про те, який шлях довелося пройти технології VR.

View Master позволял очутиться у различных туристических достопримечательностей

Першим кроком до VR очками можна вважати систему стереоскопічних діафільм-очок View-Master, що з'явилася в 1939 році. У конструкцію нагадує бінокль вставляти диск з 14 парними слайдами. Повертаючи диск можна було побачити стереофотографії Карлсбадских печер і Великого каньйону. Під час другої світової війни, ця система використовувалася для навчання американських військових. Пізніше тематика слайдів було суттєво розширено: крім дисків з іншими туристичними пам'ятками з'явилися і стереокартины з кіногероями і персонажами мультфільмів. Саме завдяки останнім, система View-Master дожила до 21 століття — тепер її можна зустріти в іграшкових магазинах.

Sensorama - виртуальная реальность без всяких компьютеров

Більш просунуті варіанти систем навантажувальних користувача в альтернативну реальність почали розроблятися в 50-х роках. Однією з найцікавіших реалізацій цих ідей стала Sensorama, побудована в 1962 році. Це був досить громіздкий комплекс, який не тільки показував користувачеві стероскопическое відео, але й відтворював стереозвук, а так само нахиляв глядацький стілець у відповідності з тим, що відбувається на відео, обдував вітерцем і відтворював запахи. І що найдивніше, в Sensorama не використовувалися комп'ютери — вона була повністю механічною. На жаль, у свій час цей проект не знайшов достатнього фінансування і був закритий.

Хьюго Гернсбек с этим прототипом опередил свое время на десятилетия

Роком пізніше, Х'юго Гернсбек (винахідник і видавець, в честь якого названа одна з найпрестижніших премій в науковій фантастиці) на сторінках свого журналу продемонстрував прототип ТВ-очок. Їх так і не зробили комерційним продуктом, але багато рис дизайну цієї моделі можна побачити і в сучасних VR продуктах.

Ужасающий на вид, но такой полезный

VR окуляри використовують комп'ютерні технології на той момент суттєво програвали. Єдиним помітним проектом був HMD (head-mounted display — наголовний дисплей) з лякаючим назвою The Sword of Damocles (Дамоклів меч), роботи над яким йшли в 1968 році. Втім досить поглянути на цю конструкцію, щоб зрозуміти чому її так назвали. Система з пари дисплеїв на основі променевих трубок виявилася досить важкою, а для визначення зміни положення голови користувача її підвісили на металевій рамі. У підсумку «Дамоклів меч» вийшов схожим швидше на тортурний інструмент, ніж на дисплей для занурення у віртуальну реальність. The Sword of Damocles став відмінним полігоном для тестування різних технологічних рішень, які потім знайшли своє місце в наступних VR продуктах.

Можно только представить, сколько весит шлем VCAAS

З сімдесятих до дев'яностих років розробки у сфері VR тривали, але сконцентровані вони були на військовій, космічній, медичній та індустріальній сфері. Для реалізації споживчої ці технології були все ще дуже дорогі і громіздкі. З помітних проектів варто відзначити монструозний VR шолом для тренування льотчиків «Visually Coupled Airborne Systems Simulator», створений в 1981 році.

NASA View позволял тренировать астронавтов работать в условиях невесомости

З 1985 року в NASA ведеться розробка власної системи віртуальної реальності, називається VIEW (Virtual Interface Environment Workstation) призначеної як для навчання у віртуальній реальності, так і для віддаленого взаємодії з об'єктами на космічних кораблях і станціях. VIEW складається з шолома з стерео навушниками і мікрофоном, та рукавичок передавальних позиціонування рук і тактильні відчуття. В плані відео і звуку сучасні комерційні реалізації знаходяться врівень з VIEW, але досягти такого ж рівня занурення вони не можуть через відсутність аналогічних за можливостями рукавичок.

Хоть изображение в LEEP Cyberface было монохромным, все равно в этой системе были использованы интересные инновации

У 1989 році перший комерційний VR дисплей — LEEP Cyberface. Він був частиною системи «телеприсутності», що складається з самого шолома і стереокамери. Продукт був масовим і в основному розійшовся по урядовим та науковим установам. Одним з найпомітніших нововведень цієї системи був спосіб кріплення дисплея. Він розміщувався на рамі, яка переносила вага конструкції з особи на м'які нейлонові ремені обхвачують голову. Аналогічні рішення використовуються і в сучасних VR шоломах.

Virtuality - недорогой способ познакомиться с виртуальностью

Наступною віхою розвитку VR очок є аркадні ігрові автомати Virtuality, що з'явилися в 1991 році. У них використовувалися шоломи зі стерео-дисплеєм і системою визначенням положення голови. Не дивлячись на те, що ігровий процес прораховувався в реальному часі, розробникам вдалося досягти вражаюче низький лага обробки руху (менше 50 мс). Для цієї системи вийшло трохи більше десятка різних ігор, серед яких переважали симулятори (гоночні, космічних польотів, управління бойовими роботами), хоча так само були і пазли, і пригодницькі і навіть мультіплєєрний екшн. Автомати Virtuality користувалися популярністю, але не довго — систему підвели низькоякісні екрани в шоломі. Гравцям сподобалося занурення у віртуальність, але сама віртуальність виглядала не дуже презентабельно.

Проекты игровых гигантов Sega, Atari и Nintendo

Ігрові компанії всерйоз взялися за VR і в 1993 році над шоломами працювали і в Sega, і в Atari, і Nintendo. Sega і Atari свої шоломи так і не випустили, звернувши їх розробку. А Nintendo Virtual Boy виявився одним з найбільших провалів компанії. Його погубив монохромний дисплей, погана ергономіка і низька якість ігор. Так що через рік після початку продажів Virtual Boy тихо похований.

Самый успешный VR комплект 90-х - Forte VFX1

І ось ми дісталися до самої успішної VR системи минулого століття - Forte VFX1, випущеної в 1995 році. По суті це був перший VR комплект для ПК продається звичайним споживачам, хоч і за солідну по тим часам суму в 700 доларів. Він складався з шолома з стереоэкраном, стереозвуком і системою визначення положення голови, контролера Cyberpuck (оснащений ремя кнопками і сенсорами нахилу і повороту) і інтерфейсною платою, устанавливавшейся всередину комп'ютера. VFX1 отримав підтримку від розробників. З цим шоломом можна було «помацати» віртуальну реальність в домашніх умовах, граючи в такі хіти як Descent, Star Wars: Dark Forces, System Shock і Quake.

Первая ласточка возвращения индустрии к VR технологиям - Oculus Rift

Незважаючи на успіх VFX1, подальший розвиток технологій VR очок застопорилося. Каменем спотикання став дисплей — технології тих років не дозволяли отримати матриці потрібного дозволу, а без цього зображення було занадто зернистим. До того ж і кольоровість дисплеїв була сильно обмежена. Новий виток розвитку VR очок почався в 2010 році, коли Палмер Лаки представив перший прототип системи Oculus Rift. Багато в чому повторюючи вже існуючі системи, він створив Oculus з одним важливим відзнакою. Якщо все намагалися вмістити у два очки дисплея, Палмер використовував один фізичний екран, виводячи на нього картинку для обох очей. Це знизило вартість пристрою, а сучасні матриці з високою щільністю пікселів дозволили досягти значного поліпшення якості зображення в порівнянні з системами минулих поколінь.

Google Cardboard - самый простой и дешевый способ приобщиться к VR

Через чотири роки після початку відкритих робіт на Oculus, Sony анонсувала розробку власної VR системи: Morfeus для PlayStation 4. У тому ж році Google запропонувала дешевий мобільний варіант окулярів віртуальної реальності Google Cardboard, з яких почався бум мобільних VR рішень.

Полный набор HTC Vive - с шлемом, манипуляторами и сенсорами пространства

У 2015 свій просунутий варіант мобільних VR очок, розроблених за підтримки Oculus, представивSamsung. У цьому ж році сформувався альянс Valve і HTC, які объединли свої розробки в галузі віртуальної реальності і анонсували проект HTC Vive. І вже через рік ця система з'явилася в продажу. Цікавою особливістю Vive стала система позиціонування Lighthouse, що дозволяє відслідковувати переміщення гравця і використовувати цю інформацію в іграх. По суті це перша спеціальна система підняла рівень взаємодії з віртуальною реальністю до такого рівня. Зараз розробку подібного рішення веде Sony, плануючи таким чином посилити положення своєї системи Playstation VR.

Це те, чим можуть похвалитися великі вендори. А про звершення дрібних компаній і китайських виробників можна розповідати ще довго і довго. Адже після того як VR переможно повернувся в технологічні тренди, розробки в цьому напрямку ведуть всі кому не лінь. А нам від цього тільки краще: чим більше компаній вдосконалюють технологію — тим скоріше вона стане доступною всім.

Схожі огляди

news

Огляд

Семь причин обзавестись очками виртуальной реальности

Віртуальна реальність переживає новий сплеск інтересу споживачів і розробників. У цій статті ми зібр...

  • 09.07.2016
  • 734
  • 0
news

Новина

Facebook Surround 360: Очень оригинальная камера от Facebook

Анонси техніки від Facebook виглядають незвично, хоча в світлі останніх новин про VR-системах в цьом...

  • 14.04.2016
  • 647
  • 0
news

Огляд

Обзор шлема виртуальной реальности Ritech Virtual Reality Headset II

Доповнена і віртуальна реальність — один з найбільш гарячих сучасних трендів. З одним з недорогих ва...

  • 27.04.2016
  • 776
  • 0
news

Новина

Все больше интересного в шлемах VR

З кожним днем з'являється все більше цікавого контенту, адаптованого під шоломи віртуальної реальнос...

  • 16.03.2016
  • 834
  • 0
news

Новина

Sulon Q: Больше, чем просто VR-очки

Компанії Sulon Technologies і AMD вирішили створити повністю автономну VR-систему – повноцінний комп...

  • 15.03.2016
  • 924
  • 0
news

Новина

Facebook: Стал объемным

Компанія Samsung продовжує активно просувати технології віртуальної і доповненої реальності. Тепер ї...

  • 11.03.2016
  • 950
  • 0
news

Новина

Xiaomi: Теперь и VR?

Компанія Xiaomi останнім часом випускає все більше незвичайних для неї гаджетів, розбавляючи таким ч...

  • 29.07.2016
  • 487
  • 0
news

Новина

Xiaomi Mi VR: Виртуальная реальность в цветочек и не только

Компанія Xiaomi останнім часом радує техноманів мало не кожен день.Ось сьогодні, наприклад, вона пре...

  • 04.08.2016
  • 470
  • 0
news

Новина

Project Alloy: Сам себе VR

Більшість шоломів віртуальної реальності заточені під використання в парі з основним пристроєм – пла...

  • 17.08.2016
  • 521
  • 0